מה הם הגורמים לחדירה של מי גשמים?

מי גשמים שחודרים אל תוך חלל הפנים או המבנה עלולים לגרום להצטברות של משקעים, לחות, עובש, רטיבות ונזקים נוספים. במאמר הבא נסביר למה תופעות כאלה מתרחשות ומה אפשר לעשות על מנת לטפל בהן

הנושא של איתור חדירת מי גשמים נמצא באחריות של קבלני איטום. כפועל יוצא מכך, אפשר להבין שהסכנות השונות הקשורות אל חדירת מי גשמים בדרך כלל קשורות אל בעיות איטום. מצד שני, יש מקרים שבהם מי גשם מצליחים לחדור פנימה לאו דווקא בגלל איטום לקוי. לכן, חשוב לעמוד על ההבדלים בין סוגים שונים של נזילות ולדעת איזה אנשי מקצוע להזמין.

סיבות לנזילות וחדירת מים

הנה כמה סיבות שונות שאחריהן כדאי לעקוב אם רוצים למנוע מלכתחילה את הנזקים השונים של חדירת מים אל תוך המבנה, הבית, הפרטי או הבניין:

א. תהליכי עיבוי – עיבוי נוצר כאשר קיימים פערי טמפרטורות בין חלל הפנים והחוץ. כאן לא מדובר על נזילה קלאסית שנגרמת בגלל חדירת מים, אלא על הצטברות של לחות. ברוב המקרים, הלחות מצטברת סביב החלונות או הדלתות. עם הזמן, הלחות מצטברת עד כדי הופעת כתמי רטיבות שלמים. בגלל שאין סירקולציה של אוויר, תהליכי העיבוי גורמים לנזקים ובהם הופעת פטריות ועובש.

ב. איטום לקוי – הסיבה המרכזית לחדירה של מי גשמים היא איטום לקוי. כאן מדובר בדרך כלל על איטום לקוי של הגג, של הקירות החיצוניים במבנה ובדירה או על שימוש בחומרי גלם לא מספיק איכותיים שלא מסוגלים להפריד את המים מחלל החוץ והפנים. בכל מקרה, החדשות הטובות הן שניתן לבצע איתור נזילות מי גשם כדי לעקוב אחר המקור של בעיות האיטום השונות.

ג. מרזב תקול – עוד סיבה לכך שמי גשמים מצליחים לחדור אל תוך המבנה יכולה להיות קשורה לתפקוד לקוי של המרזב. כאשר המרזב תקול ולכן לא מסוגל לפנות החוצה את מי הגשמים, הם מצטברים בתוכו עד כדי יצירת הצפות בחלק התחתון של המבנה. בקומות הגבוהות יותר, אפשר לראות את הביטוי למרזב תקול בהצטברות של המים על הקירות.

מהן דרכי הטיפול?

הדרך לטפל בבעיות שנובעות מחדירת מי גשמים היא לבדוק מה המקור שלהן. קודם כל, בודקים האם מדובר על איטום לקוי של החלונות או של הדלתות. לאחר מכן, בודקים מה מצב האיטום בקירות של המבנה עצמו. בהמשך, בוחרים פתרון איטום שיכול להיות רלוונטי לאורך זמן. אם למשל הבעיה היא באיטום של הגג, הפתרון יהיה יריעות ביטומניות. באיטום לקוי של הקירות, אפשר להשתמש בזפת. 

תחזוקה ופתרון תקלות

לא כדאי לחכות עד להופעת בעיות רטיבות, עובש ופטריות בשביל לתקן בעיות שנובעות מחדירת מי גשמים. ברוב המקרים, אפשר לבצע איתור חדירת מי גשמים גם כאשר לא יורד גשם – כמו למשל באמצעות שימוש בהזרמת מים דרך צינורות. אם משתמשים בצינורות מים ומרטיבים את הקירות או הגג, קל להסיק מכך על רמת האיטום. במידה ומגלים שמדובר באיטום לקוי, יש להקדים תרופה למכה. 

כיצד להיערך לפני החורף

עוד דרך טובה למנוע נזקים בלתי הפיכים למבנה או לציוד האישי היא להיערך לחורף. במסגרת היערכות לחורף, יש להזמין קבלני איטום שמכירים את התחום ובקיאים בו. כאשר קבלני איטום מיומנים מגיעים אל המבנה, הם מזהים את המקומות שבהם יש בעיות ונזקים. לאחר מכן, צריך לבצע איתור נזילות מי גשם ולסתום חורים. באותה הזדמנות, אפשר כבר להחליף את המרזב כדי לפנות גשמים למערכת השפכים העירונית.  

כתיבת תגובה